|
Sport är en annan verksamhet |
|
Både vetenskap och sport är ganska oprecisa begrepp
som
innefattar olika aktiviteter, t.ex. kemi, arkeologi eller psykologi respektive tiokamp, fotboll eller schack.
Inom båda verksamheterna
används observationer
och
teorier som
grund för
utveckling.
Naturligtvis finns det skillnader mellan vad som faktiskt utförs
i
de
två aktiviteterna.
I den ena kanske erfarenheterna används för att skapa
en
medicin,
och i den andra ett fotbollsmål. |
|
Men från en kunskapsteoretisk synvinkel är det
ingen
skillnad mellan att
skapa vetenskapliga resultat eller sportresultat.
I båda
aktiviteterna kan utövare kan ha olika grad av professionalism. De förbättrar sina resultat när
de systematiskt
lär sig
av sina
erfarenheter.
Resultaten redovisas för
allmänheten. Forskare redovisar
sina
resultat
i
en tidskrift medan fotbollsspelare redovisar
sina
resultat
på en fotbollsplan. |
|
|
Öppen
kommunikation
|
För att ett påstående ska bli accepterat måste dess bakgrund redovisas. |
|
Den viktigaste överenskommelsen när vetenskapliga resultat rapporteras är att varje påstående ska
verifieras genom jämförelse med det vi kallar verkligheten.
Detta ger en öppenhet och transparens i
kommunikationen.
En sådan öppenhet gör det
svårt att
under
en längre tid
vidhålla ett påstående
som är oförenligt
med våra erfarenheter. |
|
Vilseledande kommunikation kan till exempel hänvisa till "hemligt
material",
"djupare insikter", att bakomliggande fakta "är publicerade" men utan hänvisning till var, eller "ska publiceras senare".
Sådana fraser
är
motsatta det vetenskapligt arbetssätt
i fråga om öppenhet. |
|
|
Flera viktiga delar av vetenskap
|
|
Dokumenterade observationer |
|
Huvuddelen av all naturvetenskaplig litteratur kanske 90%) beskriver en bakgrund till arbetet, hur observationer utförts och resultat från observationerna. De innehåller också ofta en mer spekulativ del som diskuterar resultaten.
Beskrivningen av hur observationers resultat erhållits är mycket viktig. Forskarstudenter inom naturvetenskap undervisas i att den ska vara så detaljerad att arbetet kan reproduceras.
Beskrivningen gör det möjligt att uppskatta sannolikheten för att observationen utfördes korrekt, eller om fel kan ha påverkat observationens resultat. |
|
Beskrivningen gör det också möjligt att fortsätta använda resultatet från observationen, även om forskare vid senare tillfällen inte håller med om samma tolkning som observatören gjorde.
En tredje fördel med beskrivningen är att den fungerar pedagogiskt: Forskare kan vid ett senare tillfälle använda de metoder som beskrevs i den första rapporten, och behöver inte lära sig arbetssättet från grunden. |
|
|
Reproducerbara observationer |
|
Ett kriterium för att en observation är bra beskriven är att den kan reproduceras.
Detta betyder att dokumentationen ska utformas så detaljerat att observationen ska kunna upprepas. |
|
En upprepning ska också ge samma resultat som i originalrapporten. En effekt av detta kriterium är att det ökar sannolikheten för att den första observatören anstränger sig att eliminera slumpmässiga faktorer i sin rapport. |
|
|
Verifierade resultat |
|
En ytterligare faktor, som bidragit till vetenskapens ställning i samhället, är att forskare recenserar sina kollegors resultat. En forskare verifierar eller falsifierar andras observationer regelmässigt. Nydanande resultat t.o.m. kräver en verifiering av utomstående forskare för att anses tillförlitliga. |
|
Om en upprepning av observationen inte ger samma resultat som originalrapporten kan det nya resultatet publiceras. Det innebär att originalförfattaren kan bli utsatt för offentlig kritik, vilket naturligtvis upplevs negativt. Alltså ger öppenhet en drivkraft att förmedla resultat av hög kvalitet. |
|
|
Kontrollerad rapportering |
|
En vetenskaplig artikel kan naturligtvis innehålla uppenbara felaktigheter. För att minska risken för sådana fel, granskas artikeln innan publicering av en eller två "referees", personer kunniga inom området. Förfarandet kallas "peer review".
Systemet med "peer reviews" ger tyvärr möjligheter till missbruk i fall då några få personer dominerar sitt forskningsområde och ofta utses till referees. |
|
Min personliga erfarenhet av referees är att deras förslag till kompletteringar varit välgrundade.
I ett fall var en referee kanske mer ute efter att markera sin egen förträfflighet än att förmedla en objektiv granskning. I det fallet räckte det med att försvara resultatet inför tidskriftens utgivare för att artikeln skulle accepteras. |
|
|
Bygga vidare |
|
De höga kraven på dokumentation och verifikation har lett till en otrolig utveckling inom vetenskapliga områden. I stället för att "börja från början" ger dokumentationen möjligheten att "bygga vidare" på tidigare resultat. Hypoteser baserade på resultaten kan på kort tid bedömas som trovärdiga eller förkastas. |
 |
|
Samma typ av att bygga på tidigare erfarenhet finns inom nästan all mänsklig verksamhet. Överföringen av erfarenhet görs t.ex. via tidskrifter, handböcker eller via personliga kontakter. |
|
Det som särskiljer vetenskap från andra områden är de striktare kraven på reproducerbarhet av observationer och resultat. Höga dokumentationskrav finns också inom t.ex. husbyggnad. Där verkar dock de normativa inslagen (bestämmelser) dominera över de beskrivande. |
Vikten av "bygga vidare" har nämnts i filosofiska kretsar: |
Både filosofi och vetenskap söker inte endast uppfattningar utan kunskap. Vetenskaperna har idag samlat en enorm kunskapsbank, och gör dagligen tillägg till denna trots teoretiska dispyter.
I motsats till detta diskuteras inom filosofin samma stora problem av generation efter generation med tämligen magert resultat, utom när det gäller ett ökat antal av både teorier och grupper med olika uppfattningar. |
Ducasse (1935) - Philosophy of Science vol.2, s.121.
(översatt: vetenskapsteori.se) |
|
|
Tolkning av resultat |
|
Resultat från observationer tolkas, vilket betyder att de sätts
in i ett sammanhang.
Tolkning kan t.ex. innebära att ett
sinnesintryck ska räknas som tillförlitligt. |
|
Tolkning kan vara subjektiv, men jag anser att det är en del av vetenskapligt arbete i de fall
processen är så
väldokumenterad att den kan reproduceras
eller kritiseras av en
oberoende kollega. |
|
|
Hypoteser, teorier och lagar |
|
En hypotes är ett påstående, en idé, en fantasi eller en godtycklig tanke. Den kan ha , eller kan sakna,
samband med det
vi kallar verkligheten. |
|
I ett vetenskapligt dokumenterat arbete är en hypotes ofta ett försök till förklara eller generalisera
observationer. Hypoteser är intressanta och viktiga komponenter
i vetenskapliga publikationer. |
|
|
Verifiering, falsifiering, teori, lag |
|
När observationer medför att en hypotes verifieras, eller att dess konsekvenser verifieras, ökar tilltron till hypotesen.
En falsifiering, det vill säga en verifiering av en negation till hypotesen eller dess konsekvenser, är givetvis störande; den minskar tilltron till hypotesen och kan medföra att hypotesen förkastas eller modifieras.
När observationer som verifierar hypotesen blir allmänt accepterade, ökar tilltron till den och den kan då bli kallad för en teori.
Gränsen mellan vad som är hypotes och vad som är teori är mycket flytande. Hypoteser som studerats och diskuterats mycket och som är allmänt tilltrodda kan kallas för "lagar". |
|
Verifierade hypoteser, teorier och lagar är, tillsammans med observationer, en viktig del av vetenskap. Däremot uttrycker seriösa forskare aldrig uppfattningen att något inom vetenskap skulle vara "sant" eller att det skulle representera "absolut säker kunskap". Man är, ibland smärtsamt, medveten om att det kan publiceras en artikel som hävdar andra hypoteser än de man själv trodde på.
Ett exempel på denna skepticism mot hypoteser är att "energi kan inte skapas", en mycket prövad och tilltrodd lag, kallas för "grundpostulat", "huvudsats" eller "grundlag". |
|
|
Teoretiska publikationer |
|
En ytterligare och vanlig metod för att skapa tilltrodda hypoteser är att koppla samman tidigare tilltrodda hypoteser. Ofta används matematiska samband vid kopplingen vilket medför att resultatet kan kvantifieras och jämföras med observationer.
När en sådan koppling verifierats av observationer eller av följbar logik som matematik, skapas en mycket stark tilltro till de ursprungliga hypoteserna och till hypotesen som representerar resultatet. |
|
Om vi trodde starkt på de ursprungliga hypoteserna kan vi då uppleva det vi kallar förståelse.
Vetenskap är till stor del strukturerad med sådana kopplingar.
Detta kan bidra till att filosofer, omedvetna om att de ursprungliga hypoteserna beskrev observationer, hävdar att teorier är basen för vad vi tror om vår omvärld. |
|
|
"Vetenskapliga" och "ovetenskapliga" hypoteser |
|
En hypotes är alltså ett mer eller mindre trovärdigt yttrande. Trovärdigheten baseras på observationer och hur dessa rapporteras. Om de är de rapporterade med vetenskaplig metodik kan hypotesen accepteras i en vetenskaplig publikation.
Diskussioner om att en hypotes är "vetenskaplig" eller "ovetenskaplig" är alltså i
grunden feltänkt och onödig - en hypotes är i sig varken det ena eller det andra. |
|
Det som är intressant är om observationerna som hypotesen baseras på är trovärdiga, vilket kan innebära om de är rapporterade med något som påminner om vetenskaplig metodik.
Det intressanta med en hypotes är om den är underhållande, stimulerande eller
om den, genom ursprung eller konsekvenser, kan visas stämma överens med vad vi kallar verkligheten. |
|
|
Hypoteser som inte är baserade på observationer |
|
Mycket ofta hävdas hypoteser som varken baseras på noggrant rapporterade observationer eller kan verifieras av sina konsekvenser.
Källan kan till exempel vara observationer som
inte kan
upprepas
vid kontroll, analogier till andra områden, antaganden som inte accepteras av omvärlden eller en vilja hos hypotesens skapare att få en fördel av något slag utan att behöva bry sig alltför mycket om vår upplevda verklighet.
Sådana
hypoteser kan senare
bli verifierade av
vetenskapligt beskrivna observationer,
eller
visa
sig inte
stämma med sådana observationer.
För att undvika misstag, betraktar det
(natur-)vetenskapliga
samfundet
hypoteser
som inte
verifieras av observationer, som otillförlitliga. |
|
Detta
skeptiska
synsätt
kritiseras ibland, t.ex.
av människor
som förespråkar alternativa verklighetsuppfattningar.
En stor majoritet av icke verifierade hypoteser har glömts eller har visats vara felaktiga.
Men
det
finns ett fåtal exempel på
hypoteser som inte accepterades av det
vetenskapliga
samfundet,
men
som
senare
visade sig stämma med observationer och blev accepterade.
Några exempel på hypotesskapare som
tyvärr
först
efter
sin död blivit erkända är Ludwig Boltzmann (termodynamik), Alfred Wegener (tektonik) och Milutin Milanković (klimat). |
|
|
Logik och matematik |
|
Logik och matematik är viktiga verktyg som inom vetenskap används för att strukturera
observationer.
Som verktyg bidrar de
till det som vi kallar förståelse. Vi kan till exempel förstå att olika observationer har samma orsak, att erfarenheter är möjliga att överföra från ett område till ett annat, eller att ett visst resultat
alltid
följer efter en viss orsak.
Användning och utveckling av logiska verktyg, till exempel
matematik, är
mycket
viktigt inom
vetenskapligt
arbete.
Men är matematik vetenskap?
Ibland diskuteras om matematik är en del av vetenskapen,
eftersom
matematik
inte handlar om empirisk metodik. Jag tycker det är detsamma som att diskutera om bokstäver är en del av vetenskapen. Båda är verktyg för att beskriva det vi kallar verkligheten.
Jag anser däremot att en väl dokumenterad utveckling eller upptäckt av ett matematiskt
samband
är
ett
vetenskapligt resultat, precis som t.ex. upptäckten av en ny art av fiskar.
Observationen utgörs av att sambandet existerar och dokumentationen
avgör om
upptäckten eller utvecklingen ska accepteras inom det vetenskapliga samfundet. |
|
Användande av matematik och logik för att koppla ihop olika observationer och därigenom göra dem mer accepterade och öka känslan av förståelse är också, enligt mitt synsätt, ett vanligt och viktigt vetenskapligt bidrag.
Fritt justerbara parametrar:
Användandet av matematik gör inte
automatiskt att en
publikation blir "vetenskaplig". Det är tyvärr vanligt att "modeller", eller matematiska konstruktioner som innehåller
fritt
justerbara
parametrar, används för öka tilltron till ett resonemang.
När justerbara parametrars värden inte är kopplade till observationer blir denna typ av resonemang
lika
vetenskapligt
ointressanta
som
frasen "Jag gissar att...",
möjligtvis kan den tyckas vara mer
vetenskaplig. |
Med fyra parametrar kan jag rita en elefant,
och med fem kan jag få den att vifta på snabeln. |
John von Neuman (enligt Enrico Fermi) |
|
|
|