|
|
|
Karl Popper |
|
|
Karl Popper citeras ofta i samband
med
vetenskapsfilosofi. Han hävdade att han diskuterade innehållet i termen vetenskap genom att använda endast deduktiva argument.
Som diskuteras nedan hävdade Popper att verifieringar inte är intressanta, eftersom de inte kan bevisas ge oss evinnerliga sanningar. Han påstod sedan att falsifieringar skulle ge oss sådana sanningar.
Han hävdade att han diskuterade innehållet i godtyckliga uttalanden. Men är ett uttalande som inte stöds av verifieringar överhuvudtaget intressant? |
|
Kärnan i hans argument är att ett påstående som är möjligt att falsifiera är intressantare än ett som är omöjligt att falsifiera, vilket är rimligt om man bortser från verifieringar.
Popper uttryckte också den märkliga uppfattningen att hans diskussion om godtyckliga uttalanden skulle kunna användas för en definition av termen vetenskap.
Denna uppfattning har fått åtskilliga följare inom delar av universitetsvärlden som inte arbetar enligt den vetenskapliga metoden. |
|
|
Poppers vetenskapsfilosofi
|
Nedan följer en sammanfattning av grundläggande påståenden i boken: Popper (1959) - The Logic of Scientific Discovery (översatt: vetenskapsteori.se): |
|
|
Kunskap är vetenskapliga resultat |
• ...vetenskapliga upptäckters logik, eller kunskapens logik... (del 1, inledning).
• ...teorin om kunskap... kan därför beskrivas som teorin om den empiriska metoden... (avsnitt 1.5).
• ...kunskapsteori, eller vetenskapliga upptäckters logik...
(avsnitt 2, inledning). |
|
|
Empirisk vetenskap består av teorier |
• De empiriska vetenskaperna är system av teorier. (avsnitt 3, inledning). |
|
Induktion existerar inte |
• ...jag förkastar induktiv logik... (avsnitt 1.4).
• Teorier kan därför aldrig verifieras empiriskt. (avsnitt 1.6).
• ...förnekar att det finns en sådan sak som induktion i de... induktiva vetenskaperna... (avsnitt 1.6, fotnot). |
 |
|
|
Poppers "fundamentala problem"
|
|
|
Förnekar induktion
Popper inleder med en diskussion om induktion. Han påpekar det kända faktum
att
vi
inte kan
finna "säker
kunskap" med
hjälp av induktion
(avsnitt 1.1).
Förespråkar deduktion
Därefter följer ett resonemang om deduktivt skapande
respektive
testande av en hypotes
(avsnitt 1.3): |
• Ett preliminärt påstående skapas av en ny idé och inte från observationer ("...förväntan, hypotes, teoretiskt system...").
Från detta påstående dras logiska slutsatser. Då
skapas
en hypotes.
• Hypotesen
testas för att se om den uppfyller kriterier
för att vara en ny vetenskaplig teori.
• De slutsatser som kan härledas från hypotesen testas slutligen empiriskt. |
|
Kriterier för hypotesers vetenskaplighet
Popper diskuterar sedan kriterier för när en hypotes
ska anses vetenskaplig (avsnitt 1.6). Hans påståenden kan sammanfattas i fyra punkter: |
• En hypotes måste vara antingen verifierbar eller falsifierbar för att det ska vara möjligt att avgöra dess sanningshalt.
• Induktion existerar inte, och därmed inte verifikation. Vi kan alltså inte verifiera om en hypotes är vetenskaplig.
• Eftersom vi inte kan verifiera om en hypotes
är vetenskaplig, måste det, från de två ovanstående satserna, vara möjligheten att falsifiera hypotesen som avgör om den ska räknas som vetenskaplig.
• Varje
påstående
som är möjligt att
falsifiera är
en
vetenskaplig teori. |
|
|
Kommentarer
|
|
Induktion ger inte "absolut sanning" |
|
Vetenskapliga rapporter bygger nästan uteslutande på observation och induktion (verifiering).
Likt skeptiker under mer än två tusen år underkände Popper induktion som källa till kunskap (med "kunskap" menade han "absoluta sanningar").
Det är ett väl känt faktum att induktion inte kan ge "absolut sanning". Sådan sanning kan inte ens hävdas existera eller icke-existera. Popper menade felaktigt att vetenskap är detsamma som "kunskap" eller "absolut sanning" (se nedan). |
|
Popper hävdade sedan att eftersom induktion inte kan ge "kunskap", och eftersom "kunskap" är vetenskap, kan induktion (verifiering) inte användas för att definiera vad som är vetenskap.
Han påstod sig lösa denna felaktiga slutledning genom att införa ytterligare en logiskt felaktig slutledning: |
Eftersom verifiering inte är giltigt för att definiera vad som är vetenskap måste det vara falsifiering som är giltigt. |
Vid en närmare titt leder dessa ologiska påståenden till absurda konsekvenser. |
|
|
Internt logiskt fel |
|
Karl Popper förkastar inledningsvis verifiering som metod.
Därefter
föreslår
han
en
definition av termen vetenskap som bygger
på falsifiering.
Under Verifiering och falsifiering på denna webbplats konstateras
att
en falsifiering av en
hypotes
är
detsamma
som en verifiering av negationen till hypotesen.
Alltså förkastar Popper initialt förekomst av verifieringar.
Sedan
använder han verifiering (av negationer)
för att föreslå en definition av ordet vetenskap. |
|
Filosofiska teorisystem kan handla om vår verklighet, eller om alternativ till den. Det enda allmänna kravet man kan ställa på sådana system är att det ska vara internt logiskt korrekt, det vill säga att teorierna inom ett system inte får motsäga varandra.
Som diskuterats ovan innebär förnekandet av verifiering och bekräftandet av falsifiering ett internt logiskt fel. |
|
|
Vetenskapliga resultat är inte kunskap |
|
Ett ytterligare fel i Poppers argumentation är att han blandar ihop
vetenskapliga
resultat
med "kunskap". |
Teorin om kunskap... kan därför beskrivas som
teorin om den
empiriska metoden... (avsnitt 1.5). |
Att sätta likhetstecken
mellan dessa två begrepp
är
uppenbart felaktigt. |
|
Vetenskap är ett konkret resultat av mänsklig
verksamhet medan begreppet "kunskap" i Poppers skrifter innebär "absolut säker kunskap"; ett begrepp som är svårt att definiera (eftersom det troligtvis är icke-existerande).
Detta diskuteras på sidan Kunskapsteori. |
|
|
Vetenskap är resultat av ett arbetssätt, inte av en dogmatisk hypotes |
|
Popper hävdade att ett påstående (hypotes) eller ett ämnesområde skulle bedömas som vetenskapligt eller inte. Han framhöll en sorts regel (falsifierbarhet) för hur påståendet eller området skulle testas för "vetenskaplighet".
En absurd konsekvens av detta påstående är att varje uttalande som är uppenbart felaktigt ska räknas som en vetenskaplig hypotes enligt Popper. Se sidan Popper i verkligheten för fler detaljer.
Vetenskap har sedan Upplysningstiden inneburit att något observeras och rapporteras (vetenskaplig metod). Kärnan i vetenskap består alltså inte av enskilda påståenden eller vissa ämnesområden. |
|
Vetenskap består av rapporterade observationer som är så väl beskrivna att det är möjligt att kontrollera observationerna och att bedöma rimligheten i eventuella hypoteser som baseras på resultaten.
Eftersom Popper diskuterar hypoteser, det vill säga godtyckliga påståenden, ligger det nära till hands att sammanfatta Poppers diskussioner som en testmetod för att sila bort sådana dogmer som omedelbart kan förkastas.
Om Poppers egna dogmer skulle överleva ett sådant test kan kanske vara en intressant utredningsuppgift för studenter i "vetenskaplig metod" (det skulle de inte).. |
|
|
En hypotes är inget annat än ett godtyckligt påstående |
|
En hypotes är varken vetenskaplig eller ovetenskaplig, den består endast av ett godtyckligt påstående.
En hypotes kan vara vetenskapligt underbyggd, d.v.s. uttryckt som en sammanfattning av observationer som rapporterats på ett sätt så att det är möjligt att granska hur sannolikt det är att hypotesen överensstämmer med upplevd verklighet. |
|
När Popper diskuterar om ett godtyckligt påstående är vetenskapligt eller inte, innebär det att han grovt missat vad som har beskrivits och visats fungera inom vetenskap under flera hundra år. |
 |
Enhetligheten i all vetenskap består endast i dess metod, inte i dess material. |
Pearson (1912) - Grammar of Science, s.12
(översatt: vetenskapsteori.se) |
|
|
|
Poppers status inom svenskt universitetsväsen
|
|
Uppdatering 2018:
Under senare år tycks Poppers dominans vid föreläsningar om vetenskap ha minskat, och jag inbillar mig att informationen och mängden besökare på vetenskapsteori.se har bidragit till detta (även om ingen av föreläsarna har kontaktat mig och tackat).
Om detta stämmer är det glädjande att precis information kan bidra till att höja universitetsväsendets standard.
Diskussionerna om Popper får trots detta vara kvar som en sorts "väktare mot missledande ideologi". |
|
|
Poppers status inom professionell vetenskapsfilosofi
|
|
Inom vetenskapshistoria kategoriseras Popper till gruppen verifikationister, vilket är uppenbart från diskussionen ovan.
Han
försökte
dock själv
hävda att han
inte förespråkade
verifikationism.
Bland professionella vetenskapsfilosofer tycks Karl Popper idag vara inaktuell: |
 |
|
|
Falsifikationism
Ingen diskussion om 1900-talets vetenskapsteori är komplett utan att nämna den variant av verifikationism som, även om den haft litet inflytande på nutida vetenskapsteori, har haft stort inflytande på tänkandet hos många filosofiskt inriktade forskare och andra tänkare.
/..../
...men trots dessa tekniska problem fortsätter den vara starkt inflytelserik utanför professionella filosoficirklar, kanske beroende på att den skenbart förespråkar en antidogmatisk uppfattning om vetenskapliga undersökningar. |
Boyd, R et al. (1991) -
The Philosophy of Science, s.11
(översatt: vetenskapsteori.se). |
|
|
Popper kanske insåg
sina
misstag
|
|
Eftersom falsifiering är detsamma som verifiering
av en negation måste, enligt Poppers hypoteser, själva falsifieringen utsättas för falsifieringskriteriet.
Vid den andra falsifieringen uppstår på nytt behovet av falsifiering, o.s.v. i en oändlig regression.
Joakim Molander har antagligen beskrivit detta. Tyvärr saknas källhänvisning: |
 |
Molander (2003) -
Vetenskapsteoretiska
grunder",
s.139-140 |
Popper blev efterhand själv medveten om de här problemen och hävdade
att
alla observationer av
fenomen som strider mot vedertagna teorier måste
behandlas med samma stränghet och skepsis
som teorierna själva.
/..../
Kontentan blir att vi inte ens kan lita på falsifieringar
och i så fall blir hela den
falsifikationistiska grundtesen meningslös. Popper försökte rädda sin teori på
den
här punkten genom att säga att vi vid någon tidpunkt
helt enkelt måste besluta oss för om vi ska tro på en
falsifiering.
/..../
Problemen ledde till sist till att Popper övergav den
stränga falsifikationismen
och i stället betraktade vetenskapen som en fortgående process av test
och
falsifieringsförsök. |
|
|
|
|
2021-12-15 |
|