|
Kunskap - gemensam upplevelse under ständig revidering
|
|
Kunskap kan också sägas bestå av sådana observationer och slutsatser som många personer öppet granskar, ifrågasätter, förändrar och kanske enas om. Denna sorts kunskap är en anpassning till att "absolut kunskap" inte kan visas existera.
För att denna typ av kunskap ska vara pålitlig är det viktigt hur den sprids och förändras: |
|
• Vilken typ av argumentation kan användas?
• Hur kan förändringar uppmuntras?
Ur svaren på sådana frågor utkristalliserar sig troligtvis något som påminner om det som kallas vetenskaplig metod. |
|
|
Kunskap
beroende eller oberoende av erfarenhet
|
|
Som diskuterats ovan är termen "kunskap" svår att definiera och inom filosofin inbjuder detta till spekulation.
En fråga som diskuterats sedan den grekiska antiken är om "kunskap" ska baseras på observationer, eller om vi kan nå "kunskap" med endast logiska resonemang, oberoende av observationer.
Platon diskuterade att vi inte kan bevisa att våra observationer representerar någon sorts verklighet och Aristoteles betonade vikten av observation tillsammans med logiskt resonemang (deduktion). De hade egentligen ungefär samma åsikter.
Och så har det hållit på genom filosofihistorien. |
|
Under Upplysningstiden klarnade begreppen och till exempel David Hume kallade de två grupperna som bygger upp resonemang för "sakförhållanden" respektive "förhållanden mellan idéer".
Resonemang baserade på sakförhållanden kallades för sannolikhetsargument. Idag är västerländska filosofer eniga om att vår erfarenhet av världen ytterst baseras på sannolikhetsargument. |
 |
|
|
Kunskap a priori och a posteriori
|
|
Det anses allmänt att tautologier ("analytiska argument") innebär resonemang a priori. Men finns det argument utöver detta ("syntetiska argument") som också kan sägas vara a priori?
Det vill säga: Existerar a priori argument om vår upplevda verklighet? Utan sådana argument kan relevansen i rent abstrakta resonemang (fåtöljfilosofi) om världen allvarligt ifrågasättas.
Kant äntrar scenen
Utan att definiera sin användning av termen "kunskap" diskuterade Immanuel Kant ämnet i termer av "a priori" (argument som kan rättfärdigas utan hänvisning till observationer) och "a posteriori" (argument som kräver observationer för att rättfärdigas). Sådant som han hävdade var a priori argument kallas på denna webbplats "absolut kunskap". |
 |
Immanuel Kant (public domain) |
|
Kant önskade att abstrakt filosofi hade ett berättigande, och med hjälp av oklara definitioner hävdade han att det existerar "syntetiska a priori" argument.
Han hävdade alltså att det existerar påståenden
om omvärlden som inte ytterst är baserade på erfarenhet eller, annorlunda uttryckt, att sammansättning av "absolut kunskap"
om omvärlden är möjliga.
En kvick slutledning är att om vi inte kan hävda existens av "absolut kunskap" om vår omvärld överhuvudtaget, är det naturligtvis omöjligt att hävda att det finns sammansatt sådan kunskap. Filosofer ogillar dock kvicka slutledningar. Nedan ges tre exempel på längre texter med liknande slutsats:
• Boghossian P, Peacocke C - New Essays on the A Priori, Clarendon Press (2000).
• Kitcher P, "A priori", Kap. 1 i Guyer P (Ed) - Kant and Modern Philosophy, Cambridge Univ. Press (2006).
• Andersson, H - Apriorisk kunskap, en analys av definitioner, C-uppsats, Lunds Univ. (2007). |
|
|
Induktion - att dra slutsatser från observationer
|
|
Definition av induktion:
Härledning av generella lagar eller principer
från observationer av enskilda händelser
Oxford English Dictionary
(översatt: vetenskapsteori.se) |
Kortversion: Härledning från enskildheter till generalisering. |
|
En filosofisk inriktning som framhåller induktion kallas empirism (engelska: empiricism).
Induktion innebär att upprepade liknande observationer skapar en förväntan om att ytterligare liknande observationer vid liknande förutsättningar kommer att ge liknande resultat, och att observationerna alltså
representerar något generellt.
Eller med vardagligt språkbruk: Märker vi samma sak många gånger tror vi att det är sant.
Vi använder alla induktion under varje vaket ögonblick, och all erfarenhet om vår omvärld baseras på induktion. Varje morgon tror vi att världen ska se likadan ut som igår kväll - induktion! Vi dricker ett glas vatten och tror vi att det ska släcka törst - induktion! Vi släpper en tung sten och tror att den ska falla - induktion!
Ett ytterligare exempel på induktion är att vi tror att varje människa en dag, förr eller senare, kommer att avlida. |
|
Varken
induktion eller någon annan metod kan skapa "absolut kunskap".
Oavsett hur många
observationer vi gjort
som
stöder en
hypotes kan vi inte vara säkra på att
hypotesen
är "absolut sann".
Detta har diskuterats
t.ex. av Sextus Empiricus c:a år 200 och av Isaac Newton 1730: |
Jag tror att det är lätt att avvisa metoden för induktion.
Med hjälp av induktion vill de /d.v.s. dogmatiker/ göra generaliseringar på grundval av enskildheter övertygande.
De gör detta genom att kartlägga antingen alla enskildheter eller några av dem:
- Om några, blir induktion ofullständig, och det är möjligt att vissa av de enskildheter som utelämnats vid induktion
strider mot det generella.
- Om alla enskildheter ska studeras blir arbetet en omöjlig uppgift,
eftersom enskildheterna är oändliga och obestämda.
Alltså tror jag i båda fallen resultatet blir att induktion vacklar. |
Annas (Ed.) (2007) - Outlines of Scepticism,
Bok 2, stycke XV
(översatt: vetenskapsteori.se) |
Eftersom Sextus Empiricus förespråkade empirism är det troligt att uttrycket "induktion vacklar" för honom innebar att han avvisade att induktion kan ge "absolut kunskap". |
|
Resonemang baserade på experiment och observationer, och slutsatser dragna från dessa med hjälp av induktion, är inte demonstrativt gällande slutsatser. Det är ändå det bästa sättet att resonera som naturen medger och bör ses som starkare när induktionen är mer generell. |
Isaac Newton - Opticks, 4 Ed (1730) s. 380
(översatt: vetenskapsteori.se) |
|
|
Styrkan i vetenskaplig metodik |
|
En illustration av problemet med induktion gavs av Bertrand Russell: |
Det var en gång en taxeringsman, som skulle inregistrera
namnen på alla familjefäder i en by i Wales.
Den förste han tillfrågade hette William Williams. Så var
även fallet med den andre, den tredje och den fjärde ...
Till slut sade han sig: ”Det här blir enformigt. Tydligen heter
de allesammans William Williams. Det underlättar arbetet,
om jag inför dem /alla/ under detta namn.
Men han hade orätt. Det fanns nämligen en enda, som råkade heta John Jones.
Detta visar, att vi kan bedra oss om vi alltför mycket litar på
induktion genom enkel uppräkning. |
Russell (1945) - Västerlandets
filosofi, i avsnittet
om Francis Bacon
(översatt: Alf Alberg) |
 |
|
Vetenskaplig metodik minskar
den osäkerhet som är inbyggd i
induktion. Ett vetenskapligt arbetssätt om händelsen i Russells illustration kan se ut så här: |
• Taxeringsmannen publicerar att alla heter William Williams och hur han kom fram till detta (alltså att han generaliserade från en delmängd på 10 namn).
• Någon läser detta, ser att arbetet inte är komplett, och kontrollerar därför i kyrkböckerna. Hon hittar då en som heter John Jones och rapporterar detta, tillsammans med hur hon gick tillväga. I rapportens bakgrund beskriver hon också det tidigare arbetet från taxeringsmannen.
• En person i byn läser denna kompletterande rapport och vet att grannen som nyligen flyttat in, heter Sven Svensson. Detta rapporteras som ett "letter" till en tidskrift.
Detta "letter" innehåller också referenser till de två tidigare arbetena. |
På detta sätt bildas, med hjälp av induktion, verifiering, falsifiering och publicering, en gradvis mer rättvisande bild av namnen på alla familjefäder i byn. |
|
|
|
Deduktion - att dra slutsatser med hjälp av logiska resonemang
|
|
Definition av deduktion:
Härledning av en slutsats från en redan känd eller antagen princip
Oxford English Dictionary
(översatt: vetenskapsteori.se). |
Kortversion: Härledning från generalisering till enskildhet. |
|
En filosofisk inriktning som framhåller deduktion
kallas rationalism. Den är populär inom filosofin och kallas ibland för "fåtöljfilosofi".
Ett problem för rationalism är att strikt deduktion, utan referenser till
observationer, inte ger något av intresse när det gäller vår upplevda verklighet.
Alternativt uttryckt har argument som är "syntetiska a priori" inte kunnat visats existera. Detta diskuterades
i detalj av David Hume redan på 1700-talet.
En form av rationalism som är möjlig att tillämpa vid beskrivningar av vår upplevda omvärld måste därför innefatta
empirism. |
|
Deduktiva resonemang om vår upplevda verklighet kan därför på ett tydligare sätt definieras som:
Deduktiva resonemang om vår upplevda verklighet
upprättar relationer mellan slutledningar (som ytterst baseras på sinnesintryck) och sinnesintryck, eller mellan slutledningar (som ytterst baseras på sinnesintryck) och slutledningar (som ytterst baseras på sinnesintryck). |
Kopplingen till definitionen i Oxford English Dictionary utgörs av
att varje "känd eller antagen princip" baseras på sinnesintryck. |
Den logiska omöjligheten av strikt rationalism har också diskuterats av
Bertrand Russell: |
De tyska filosoferna från Kant till Hegel hade icke tillgodogjort sig Humes tankegång.
Jag säger detta uttryckligen trots att många filosofer delar Kants egen uppfattning, att hans "Kritik av det Rena Förnuftet" var en vederläggning av Hume.
I själva verket representerar dessa filosofer - åtminstone Kant och Hegel -
en rationalism, som tillhör tiden före Hume och kan vederläggas med hans argument. |
Russell (1945) - Västerlandets
filosofi, i avsnittet
om David Hume
(översatt: Alf Alberg) |
|
|
Skepticism - vi kan inte veta något
|
|
Skepticism har uttryckts sedan antikens Grekland. När induktion inte ger oss "absolut kunskap" och ändå är det enda som kan ge oss kunskap om världen, skapas en urgammal bas för ett allmänt kunskapsförakt.
Ordet skepticism kommer från det grekiska ordet för "utreda". Det innebär att något ska undersökas innan man yttrar sig om det.
Skepticism utövas, liksom andra filosofier, i olika grader. När den dras till sin extrem kallas den Pyrrhonism som innehåller att vi inte ska lita på någonting.
Akademisk eller balanserad skepticism innebär att vissa argument är mer sannolika än andra. Denna senare skepticism har en stark koppling till empirism och underkänner dogmatiska och falskt deduktiva resonemang.
David Hume anses vara en ledande balanserad skeptiker. Han skrev om Pyrrhonism: |
|
Sådana principer kan blomstra och triumfera i skolorna
där det verkligen är svårt, om inte omöjligt att motbevisa dem.
Men så snart de lämnar skuggorna, och vid närvaro av
verkliga objekt som påverkar våra lidelser och känslor,
ställs de mot mer kraftfulla principer i vår natur.
De försvinner då som rök och lämnar den mest beslutsamma skeptiker på samma villkor som andra dödliga. |
|
Pyrrhonismens argument vilar alltså på en erfarenhetsmässigt felaktig grund. Kan vi, till exempel, inte lita på att vi är törstiga finns ingen anledning till att dricka och naturen skulle ta ut sin rätt.
Ett annat problem med Pyrrhonism är att förment skeptiska påståenden som "Kunskap existerar inte", "Vi kan aldrig veta något"
eller "Allt är relativt" utgör självmotsägelser eftersom de, trots sitt innehåll, ställer krav på att representera faktisk kunskap. En Pyrrhonist kan alltså aldrig hävda sin uppfattning. |
|
|
Vetenskap är inte samma sak som "kunskap"
|
|
Begreppet kunskap kan betyda olika saker, vilket diskuterats ovan.
Vetenskap är resultat av ett arbetssätt som innebär att
observationer
och slutsatser från observationer rapporteras så att en granskning av dem blir möjlig. Detta ökar
tillförlitligheten i
ett vetenskapligt påstående, relativt ett påstående som inte baseras på observationer.
Vetenskap är alltså något helt annat än kunskap. De två begreppen förväxlas ibland, förmodligen beroende på att många vetenskapliga publikationer anses ge en trovärdig beskrivning av vår upplevda omvärld. |
|
Kritik av vetenskap med argument som egentligen rör begreppet kunskap är, enligt min uppfattning, antingen medvetet felaktig eller ett vittnesmål om omedvetenhet inom kunskapsteori.
Jag ser den vetenskapliga metoden som ett lyckat försök till lösning på våra svårigheter med begreppet "absolut kunskap". |
|
|
Vi använder induktion, deduktion och skeptiska argument
|
|
Som beskrivits ovan kan vi varken bevisa närvaro eller frånvaro av
någonting med logiskt strikta argument.
Vi kan inte logiskt bevisa förekomst eller frånvaro av
en sten,
och inte heller
av existens eller icke-existens beträffande "absolut kunskap". |
Vi använder oss av induktion
Men vi tror inte på allvar att världen förändras när vi blinkar. Vi vågar ta ett steg
och sätta ned foten, utan rädsla för att marken har försvunnit.
Så vi tillämpar induktion i våra liv, troligtvis under varje medvetet ögonblick.
Detta gör
vi,
trots att vi vet att "kunskap" om omvärlden inte bevisas med filosofiskt strikta argument. |
|
Vi använder oss av deduktion
Under varje medvetet ögonblick skapar vi troligtvis också relationer mellan
våra observationer.
Likheter
och olikheter
värderas hela
tiden i vårt
tänkande. Luktar maten som
mat
ska lukta?
Orkar
jag
flytta på den
tunga stenen? Vill jag prata
med personen
som ser arg ut? |
Vi är balanserade skeptiker
Om vi tänker efter kanske vi anar att vi inte är helt säkra på alla våra
trosföreställningar.
Några är mer säkra och några är mer osäkra. Vi tror att världen existerar även i morgon, men vi är kanske inte lika säkra på att allt kött är endast nyttigt.
Vi får leva
med
våra "sanningar",
även om vi inte kan påvisa att de representerar "absolut kunskap". |
|
|
|
Sammanfattning av mer än 2000 år av epistemologi
|
|
• Vet vi något?
- Troligtvis.
• Kan vi bevisa att vi vet något?
- Nej, inte om ordet "vet" innebär att ha "absolut kunskap" (men detta betyder inte att vi inte vet något).
• Kan vi leva med att vi inte kan bevisa att vi vet något?
- Uppenbarligen. |
|
Efter att ha skrivit denna sammanfattning har jag sett att David Hume formulerade den sista punkten i mycket mer poetiska ordalag: |
Hon måste handla och resonera och tro fastän hon, trots de mest omsorgsfulla utredningar, inte kan försäkra sig om grunden för dessa verksamheter, eller avlägsna invändningarna som kan tas upp mot dem. |
|
|
|
|